1. Вибір професії – складний і відповідальний крок у твоєму житті.
2. Не надавай вибір своєї майбутньої професії нагоді.
3. Користуйся інформацією професіоналів.
4. Професію треба обирати свідомо, з урахуванням своїх здібностей, внутрішніх переконань (тільки байдужі йдуть куди доведеться), реальних можливостей, зваживши всі «за» і «проти».
З ЦІЄЮ МЕТОЮ:
• Вивчи глибше самого себе: розберися в своїх інтересах (що тобі цікаво на рівні хобі, а що може стати професією), схильності, особливості свого характеру і фізичних можливостях.
• Подумай, які у тебе сильні і слабкі сторони, головні і другорядні якості.
• Ознайомся з професіями, які відповідають твоїм інтересам і здібностям. Прочитай більше книг, статей, журналів. Окресли попередньо обрану професію або групу споріднених професій.
• Поговори з представниками обраних професій, постарайся побувати на робочому місці цих фахівців, ознайомся з характером і умовами праці. Продумай, як і коли можна спробувати свої сили в цій справі практично – дій!
• Ознайомся з навчальними закладами, в яких можна здобути обрану професію.
• Зістав свої особисті якості і можливості з характером тієї професії, яку ти вибрав.
• Прийнявши рішення, не відступай перед труднощами. Будь наполегливий у досягненні намічених цілей.
Рекомендації батькам з профорієнтації
1. Інформацію про професійні плани дитини можна одержати тільки в ході відвертої розмови з нею, ні в якому разі не на бігу. Найкраще завести розмову як би «до речі». При цьому намагайтеся проявляти терпіння, такт і щиру зацікавленість.
2. Якщо старшокласник не може чітко сформулювати свої плани, треба спробувати зрозуміти, з чим це пов’язано.
3. Корисно запропонувати дитині попрацювати на канікулах, вибравши якесь конкретне заняття.
4. Якщо Вас засмучує професійний вибір дитини, не відмовляйте його і не забороняйте йому щось категорично. Намагайтеся з’ясувати, на чому грунтується його вибір.
5. Якщо старшокласник тільки мріє, а нічого не робить, треба допомогти йому скласти конкретний план, обговоривши, скільки часу у нього є і що необхідно встигнути.
6. Допоможіть своїй дитині підготувати «запасний варіант» на випадок невдачі на обраному шляху.
Орієнтовний алгоритм професійного самовизначення:
- Визначити кілька професій, що подобаються, до яких є потяг, можливості успішного її освоєння та подальшого працевлаштування.
- Знайти якнайбільше інформації про ці професії, познайомитись із людьми, які їх представляють.
- Вислухати думки батьків, учителів, друзів, проаналізувати їх.
- Скласти список суттєвих можливостей та вимог професії (можливість поїздок за кордон, неповний робочий день, не обов’язкова присутність у офісі чи робота вдома…) і проаналізувати його відносно своєї мети, очікувань, мрій.
- Визначити фізичні та психологічні якості, необхідні для кожної з професій.
- Дослідити з допомогою психолога свої інтереси, здібності, темперамент, особливості пам’яті, уваги, уяви, мислення, спілкування тощо.
- Прислухатися до своєї інтуїції.
- Приміряти кожну з професій. Порівняти, зважити всі плюси і мінуси.
- Зробити вибір.
- Впевнено йти до мети!