Психологічні поради батькам: «Зовнішнє незалежне оцінювання.
Як підтримати свою дитину?»
Шановні батьки, психологічна підтримка – це один з найважливіших чинників, що визначають успішність Вашої дитини під час здачі ЗНО. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності у вашої дитини, на кшталт, – «якщо ти …, то…», нав’язуємо нереальні стандарти, суперництво із ровесниками, – «подивись, як інші стараються…» тощо.
Водночас справжня підтримка повинна ґрунтуватися на підкресленні здібностей, та позитивних сторін дитини. Підтримувати свою дитину – значить вірити в нього. Підтримка заснована на вірі в природжену здатність особи долати життєві труднощі при підтримці тих, кого вона вважає значущими для себе. Дорослі мають нагоду продемонструвати дитині своє задоволення від її досягнень або зусиль.
Інший шлях – навчити підлітка справлятися з різними завданнями, створивши у нього установку: «Ти можеш це – зробити!».
Щоб продемонструвати свою віру в дитину, батьки повинні мати мужність і бажання зробити наступне:
- забути про минулі невдачі своєї дитини;
- допомогти дитині знайти впевненість у тому, що він/вона справляться із тим чи іншим завданням;
- пам’ятати про минулі успіхи і повертатися до них, а не до помилок.
ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ПСИХОЛОГІЧНО?
Для того, щоб у кризовій ситуації не втрачати голови, необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно.
Якщо дуже важко зібратися із силами і з думками, спробуйте запам’ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу.
Щодня виконуйте вправи на зняття напруження, втоми, на розслаблення.
ПЕРШІ КРОКИ ПІДГОТОВКИ
- спочатку підготуй місце для занять, забери зі столу усі зайві предмети, зручно розклади свої зошити, підручники, ручки тощо;
- можна доповнити інтер’єр кімнати жовтим та фіолетовим кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність, не потрібно перефарбовувати стіни, а достатньо картини, занавіски, серветки, лампи, тощо;
- склади план своєї роботи, перед тим визнач – хто ти є ? – сова чи жайворонок;
- важливо чітко знати, що ти робиш і не говорити усім оточуючим: «Я займаюся чи готуюсь», «Я вивчаю саме певний розділ, конкретний матеріал»;
- починай із найважчого, але посильного, легше і приємніше залишай на після обіду;
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВТОМИЛИСЯ ОЧІ?
Виконайте дві будь-які вправи:
- погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (15 с);
- напишіть очима своє ім’я, по батькові, прізвище;
- фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20 с);
намалюйте очима квадрат, трикутник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.
7 порад учню:
Порада перша і найтяжча.
Ніколи не намагайтеся отримати все і відразу. Пам’ятайте, що успіх – це насамперед праця. Не вірте красивим фільмам, де щоб досягти успіху досить бути вродливим чи багатим.
Порада друга – про любов.
Обов’язково зміни своє відношення до людей, які тебе оточують. Хочеш, щоб тебе любили люди – полюби їх сам. Подумай, чи подобаються особисто тобі егоїстичні, нетерпимі до чужих думок люди? То чому, якщо ти саме такий, повинні любити тебе?
Порада третя – особлива.
Потрібно на деякий час забути, що ти особливий, не такий як
всі. Запам’ятай, що про це знає лише твоя мама і ти сам.
Порада четверта – про найдорожче.
Полюби себе насамперед сам. Це не значить, що ти повинен любуватися собою в дзеркало. Просто стався з повагою до свого тіла, не отруюй його алкоголем та іншими ядами.
Порада п’ята – пріоритетна.
Не розпорошуй свої сили відразу у всіх напрямках. Вибери кілька важливих для тебе справ і наполегливо вдосконалюйся саме в них. Хоча спробувати себе в нових справах ніколи не завадить. Хтозна, можливо, саме там чекає на тебе успіх, сидить собі і жде, коли ж ти його віднайдеш.
Порада шоста – навчайся!
Навчайся все своє життя. Ніхто не заперечує, що ти і так багато знаєш та умієш.
Порада сьома і остання (по списку, а не по значенню!)
Отже, ти хочеш досягти успіху? То чого ж тоді чекаєш і витрачаєш свій дорогоцінний час? Давай, не сиди, пора уже щось зробити своїми руками.
Рекомендовані вправи на релаксацію:
• Настроювання на певний емоційний стан (пригадай те місце, де ти був щасливий).
• Приємний спогад («Поміняй стілець» на «хороший», тобто уяви собі, що ти успішний і спокійний, готовий до іспиту і все знаєш і пам’ятаєш).
• «Усмішка». (Вправа на усмішку допомагає зняти м’язову напругу. Посміхніться собі якнайширше, покажіть зуби).
• «Проспівай улюблену пісню про себе». Проспівування пісні позитивно впливає на ваш емоційний стан.
• «Напиши своє ім’я головою в повітрі». (Це завдання підвищує працездатність мозку).
• «Точковий масаж» ( Промасажуйте вказівними пальцями обох рук (до 10 разів) точки на лобі між бровами, на скронях і за вухами).
• «Дихання» (Після вправ ти можеш приступити до керування ритмом дихання. Цикл дихання складається з фаз вдиху, видиху і пауза між ними).
«Швидка допомога» в стресовій ситуації
1. Дихання: через глибокий вдих, затримку дихання на найвищому моменті вдиху і повільний видих (після видиху уявне вимовлення короткого слова). У жодному випадку не можна подовжувати вдих, це спричиняє за собою гіпервентиляцію мозку і змінений стан. Протистресове дихання – головний компонент психосоматичної рівноваги.
2. Хвилинна релаксація (м’язове розслаблення): зосередитися на виразі обличчя і положенні тіла. Розслабити м’язи, приєднати до цього глибоке дихання з тривалим вдихом.
РЕЖИМ ДНЯ
Поділіть день на три частини:
- готуйтеся до іспитів 8 годин на день;
- займайтеся спортом, гуляйте, потанцюйте — 8 годин;
- спіть не менше 8 годин, якщо хочете чи треба, влаштуйте собі тиху годину після обіду.
ЯК КРАЩЕ ХАРЧУВАТИСЯ?
- Харчування має бути 3—4-разовим, калорійним і багатим на вітаміни. Споживайте волоські горіхи, молочні продукти, рибу, м’ясо, овочі, фрукти, шоколад.
- Ще одна порада: перед іспитами не слід наїдатися.
ЯК ЛЕГШЕ ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ?
- Не завжди що більший обсяг матеріалу, то важче його запам’ятати. Великий уривок вивчати корисніше, ніж короткий вислів.
- Запам’ятати легше те, що розумієш.
- Розподілене заучування краще від концентрованого. Учіться з перервами, а не все підряд, краще помалу, ніж одразу.
- Більше часу витрачайте на повторення по пам’яті. Це ефективніше за просте багаторазове читання.
- Якщо працюєте із двома матеріалами — великим і меншим — розумно починати з більшого.
ЯК ПІДТРИМАТИ ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ?
- Чергуйте розумову і фізичну працю.
- У гімнастичних вправах перевагу віддавайте перекиду, свічці, стійці на голові, оскільки посилюється притік крові до клітин мозку.
- Бережіть очі, робіть перерву кожні 20—30 хвилин (відведіть очі від книжки, погляньте удалину).
Мінімум телепередач!
ЯК УНИКНУТИ ХВИЛЮВАНЬ?
- Запишіть на аркуші паперу те, що вас непокоїть. Покладіть його під подушку або в ящик столу на сім днів. Доти, можливо, проблема вирішиться сама собою або її вже розв’яжете ви.
- Запитайте себе: «Чи допомагає хвилювання впоратися із ситуацією?». Коли ви зрозумієте, що ні, придумайте щось, що справді могло б зарадити.
- Якщо ви можете порадитися з батьками, зробіть це. Попросіть їх підтримати вас. Якщо ви не можете поговорити з батьками, знайдіть іншого дорослого, якому ви довіряєте, і поговоріть із ним або нею. Удвох ви, напевно, придумаєте розумний план, як впоратися з вашим хвилюванням.
- Пам’ятайте: занепокоєння — це емоція, а не метод розв’язання проблем.
- Якщо ваші переживання стали нав’язливими, зверніться до шкільного психолога.
У ДЕНЬ ЗНО:
- Будь з концентрованим. Не звертай уваги на поведінку оточуючих. Для тебе повинен існувати лише текст завдань і годинник.
- Дій швидко, але не поспішай. Перед тим як дати остаточну відповідь, двічі прочитай завдання, переконайся, що ти правильно зрозумів, що від тебе вимагається.
- Спочатку берись за ті завдання, у правильності відповідей на які ти не сумніваєшся.
- Потрібно навчитися швидко пропускати важкі і незрозумілі завдання, щоб згодом до них повернутися.
- Читай завжди уважно завдання до кінця. Розуміти завдання з перших слів і добудовувати закінчення за допомогою власної уяви – це надійний шлях до помилок.
- Думай лише про поточне завдання. Коли ти бачиш нове завдання, забудь про попереднє.
- Якщо попереднє завдання тобі не під силу, забудь про цю проблему. Наступне завдання це шанс набрати додаткові бали.
- Використовуй методику виключення. Якщо не знаєш правильної відповіді , то можна розпізнати усі невірні відповіді в силу їхньої абсурдності.
- Заплануй два круги. Завжди перевіряй себе. Навіть якщо відповідь легка і однозначна на перший погляд.
- Вгадуй. Довірся власній інтуїції і вона разом із твоїм логічним мисленням допоможе тобі.
Бажаю вам якнайкраще скласти іспити!
Психологічні рекомендації та підказки УЧНЯМ під час підготовки до ЗНО
По-перше, бажано пройти пробне тестування. Це сприяє психологічній адаптації до умов ЗНО та надає упевненості під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання, оскільки технічно відпрацьовується процедура заповнення бланків відповідей, стають знайомими формати тестових завдань. Крім того результат пробного тестування допомагає з’ясувати рівень своїх навчальних досягнень.
По-друге, дотримуватись кількох корисних порад:
- Введіть до інтер’єра своєї кімнати фіолетовий та жовтий кольори, які прияють збільшенню розумової активності.
- Сплануйте свої заняття. Чітко розподіліть час за темами.
- Розпочніть з більш складних тем.
- Після кожних 40-а хвилин занять відпочивайте мінімум 10 хвилин.
- Не намагайтесь запам’ятати на пам’ять весь підручник. Навчальний матеріал краще структурувати у вигляді схем , планів.
- Намагайтесь виконати якомога більше тестів з тренувальною метою.
- Тренуйтеся з секундоміром .
- Готуючись не думайте , що не впораєтесь навпаки малюйте собі «картину успіху».
- Потренуйтеся писати друкованими літерами.
- Пам’ятайте про своє право на апеляцію.
- Перед тестом відпочиньте, не навантажуйте себе в останній момент.
- Виконуйте тест в два кола. Не знаєте відповіді – залишайте питання і переходьте до наступного. Повернетеся до нього пізніше. Так Ви встигнете набрати максимум балів, а потім зможете поміркувати і над тими, які Вам довелося спочатку пропустити.
- Багато завдань можна швидше розв’язати, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які не підходять. Такий метод дозволяє концентрувати увагу всього на одній-двох ознаках (це легко), а не відразу на п’ятьох-сімох (що набагато складніше).
- Забудьте про невдачу у попередньому завданні, якщо воно виявилося Вам “не по зубах”. Думайте тільки про те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.
- Читайте завдання до кінця. Поспіх не повинен призводити до того, що Ви будете намагатися зрозуміти умови завдання за “першими словами” і добудовувати його закінчення у власній уяві. Через це Ви можете зробити помилки в найлегших завданнях.
Пам’ятай: перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого, але рано чи пізно вона приходить до того, хто вірить у себе.