Психологічні поради батькам: «Зовнішнє незалежне оцінювання.
Як підтримати свою дитину?»
Шановні батьки, психологічна підтримка – це один з найважливіших чинників, що визначають успішність Вашої дитини під час здачі ЗНО. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності у вашої дитини, на кшталт, – «якщо ти …, то…», нав’язуємо нереальні стандарти, суперництво із ровесниками, – «подивись, як інші стараються…» тощо.
Водночас справжня підтримка повинна ґрунтуватися на підкресленні здібностей, та позитивних сторін дитини. Підтримувати свою дитину – значить вірити в нього. Підтримка заснована на вірі в природжену здатність особи долати життєві труднощі при підтримці тих, кого вона вважає значущими для себе. Дорослі мають нагоду продемонструвати дитині своє задоволення від її досягнень або зусиль.
Інший шлях – навчити підлітка справлятися з різними завданнями, створивши у нього установку: «Ти можеш це – зробити!».
Щоб продемонструвати свою віру в дитину, батьки повинні мати мужність і бажання зробити наступне:
- забути про минулі невдачі своєї дитини;
- допомогти дитині знайти впевненість у тому, що він/вона справляться із тим чи іншим завданням;
- пам’ятати про минулі успіхи і повертатися до них, а не до помилок.
ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ПСИХОЛОГІЧНО?
Для того, щоб у кризовій ситуації не втрачати голови, необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети. Не варто чекати, доки ситуація стане катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно.
Якщо дуже важко зібратися із силами і з думками, спробуйте запам’ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу.
Щодня виконуйте вправи на зняття напруження, втоми, на розслаблення.
ПЕРШІ КРОКИ ПІДГОТОВКИ
- спочатку підготуй місце для занять, забери зі столу усі зайві предмети, зручно розклади свої зошити, підручники, ручки тощо;
- можна доповнити інтер’єр кімнати жовтим та фіолетовим кольорами, оскільки вони підвищують розумову активність, не потрібно перефарбовувати стіни, а достатньо картини, занавіски, серветки, лампи, тощо;
- склади план своєї роботи, перед тим визнач – хто ти є ? – сова чи жайворонок;
- важливо чітко знати, що ти робиш і не говорити усім оточуючим: «Я займаюся чи готуюсь», «Я вивчаю саме певний розділ, конкретний матеріал»;
- починай із найважчого, але посильного, легше і приємніше залишай на після обіду;
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВТОМИЛИСЯ ОЧІ?
Виконайте дві будь-які вправи:
- погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (15 с);
- напишіть очима своє ім’я, по батькові, прізвище;
- фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20 с);
намалюйте очима квадрат, трикутник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.
7 порад учню:
Порада перша і найтяжча.
Ніколи не намагайтеся отримати все і відразу. Пам’ятайте, що успіх – це насамперед праця. Не вірте красивим фільмам, де щоб досягти успіху досить бути вродливим чи багатим.
Порада друга – про любов.
Обов’язково зміни своє відношення до людей, які тебе оточують. Хочеш, щоб тебе любили люди – полюби їх сам. Подумай, чи подобаються особисто тобі егоїстичні, нетерпимі до чужих думок люди? То чому, якщо ти саме такий, повинні любити тебе?
Порада третя – особлива.
Потрібно на деякий час забути, що ти особливий, не такий як
всі. Запам’ятай, що про це знає лише твоя мама і ти сам.
Порада четверта – про найдорожче.
Полюби себе насамперед сам. Це не значить, що ти повинен любуватися собою в дзеркало. Просто стався з повагою до свого тіла, не отруюй його алкоголем та іншими ядами.
Порада п’ята – пріоритетна.
Не розпорошуй свої сили відразу у всіх напрямках. Вибери кілька важливих для тебе справ і наполегливо вдосконалюйся саме в них. Хоча спробувати себе в нових справах ніколи не завадить. Хтозна, можливо, саме там чекає на тебе успіх, сидить собі і жде, коли ж ти його віднайдеш.
Порада шоста – навчайся!
Навчайся все своє життя. Ніхто не заперечує, що ти і так багато знаєш та умієш.
Порада сьома і остання (по списку, а не по значенню!)
Отже, ти хочеш досягти успіху? То чого ж тоді чекаєш і витрачаєш свій дорогоцінний час? Давай, не сиди, пора уже щось зробити своїми руками.
Рекомендовані вправи на релаксацію:
• Настроювання на певний емоційний стан (пригадай те місце, де ти був щасливий).
• Приємний спогад («Поміняй стілець» на «хороший», тобто уяви собі, що ти успішний і спокійний, готовий до іспиту і все знаєш і пам’ятаєш).
• «Усмішка». (Вправа на усмішку допомагає зняти м’язову напругу. Посміхніться собі якнайширше, покажіть зуби).
• «Проспівай улюблену пісню про себе». Проспівування пісні позитивно впливає на ваш емоційний стан.
• «Напиши своє ім’я головою в повітрі». (Це завдання підвищує працездатність мозку).
• «Точковий масаж» ( Промасажуйте вказівними пальцями обох рук (до 10 разів) точки на лобі між бровами, на скронях і за вухами).
• «Дихання» (Після вправ ти можеш приступити до керування ритмом дихання. Цикл дихання складається з фаз вдиху, видиху і пауза між ними).
«Швидка допомога» в стресовій ситуації
1. Дихання: через глибокий вдих, затримку дихання на найвищому моменті вдиху і повільний видих (після видиху уявне вимовлення короткого слова). У жодному випадку не можна подовжувати вдих, це спричиняє за собою гіпервентиляцію мозку і змінений стан. Протистресове дихання – головний компонент психосоматичної рівноваги.
2. Хвилинна релаксація (м’язове розслаблення): зосередитися на виразі обличчя і положенні тіла. Розслабити м’язи, приєднати до цього глибоке дихання з тривалим вдихом.
РЕЖИМ ДНЯ
Поділіть день на три частини:
- готуйтеся до іспитів 8 годин на день;
- займайтеся спортом, гуляйте, потанцюйте — 8 годин;
- спіть не менше 8 годин, якщо хочете чи треба, влаштуйте собі тиху годину після обіду.
ЯК КРАЩЕ ХАРЧУВАТИСЯ?
- Харчування має бути 3—4-разовим, калорійним і багатим на вітаміни. Споживайте волоські горіхи, молочні продукти, рибу, м’ясо, овочі, фрукти, шоколад.
- Ще одна порада: перед іспитами не слід наїдатися.
ЯК ЛЕГШЕ ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ?
- Не завжди що більший обсяг матеріалу, то важче його запам’ятати. Великий уривок вивчати корисніше, ніж короткий вислів.
- Запам’ятати легше те, що розумієш.
- Розподілене заучування краще від концентрованого. Учіться з перервами, а не все підряд, краще помалу, ніж одразу.
- Більше часу витрачайте на повторення по пам’яті. Це ефективніше за просте багаторазове читання.
- Якщо працюєте із двома матеріалами — великим і меншим — розумно починати з більшого.
ЯК ПІДТРИМАТИ ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ?
- Чергуйте розумову і фізичну працю.
- У гімнастичних вправах перевагу віддавайте перекиду, свічці, стійці на голові, оскільки посилюється притік крові до клітин мозку.
- Бережіть очі, робіть перерву кожні 20—30 хвилин (відведіть очі від книжки, погляньте удалину).
Мінімум телепередач!
ЯК УНИКНУТИ ХВИЛЮВАНЬ?
- Запишіть на аркуші паперу те, що вас непокоїть. Покладіть його під подушку або в ящик столу на сім днів. Доти, можливо, проблема вирішиться сама собою або її вже розв’яжете ви.
- Запитайте себе: «Чи допомагає хвилювання впоратися із ситуацією?». Коли ви зрозумієте, що ні, придумайте щось, що справді могло б зарадити.
- Якщо ви можете порадитися з батьками, зробіть це. Попросіть їх підтримати вас. Якщо ви не можете поговорити з батьками, знайдіть іншого дорослого, якому ви довіряєте, і поговоріть із ним або нею. Удвох ви, напевно, придумаєте розумний план, як впоратися з вашим хвилюванням.
- Пам’ятайте: занепокоєння — це емоція, а не метод розв’язання проблем.
- Якщо ваші переживання стали нав’язливими, зверніться до шкільного психолога.
У ДЕНЬ ЗНО:
- Будь з концентрованим. Не звертай уваги на поведінку оточуючих. Для тебе повинен існувати лише текст завдань і годинник.
- Дій швидко, але не поспішай. Перед тим як дати остаточну відповідь, двічі прочитай завдання, переконайся, що ти правильно зрозумів, що від тебе вимагається.
- Спочатку берись за ті завдання, у правильності відповідей на які ти не сумніваєшся.
- Потрібно навчитися швидко пропускати важкі і незрозумілі завдання, щоб згодом до них повернутися.
- Читай завжди уважно завдання до кінця. Розуміти завдання з перших слів і добудовувати закінчення за допомогою власної уяви – це надійний шлях до помилок.
- Думай лише про поточне завдання. Коли ти бачиш нове завдання, забудь про попереднє.
- Якщо попереднє завдання тобі не під силу, забудь про цю проблему. Наступне завдання це шанс набрати додаткові бали.
- Використовуй методику виключення. Якщо не знаєш правильної відповіді , то можна розпізнати усі невірні відповіді в силу їхньої абсурдності.
- Заплануй два круги. Завжди перевіряй себе. Навіть якщо відповідь легка і однозначна на перший погляд.
- Вгадуй. Довірся власній інтуїції і вона разом із твоїм логічним мисленням допоможе тобі.
Бажаю вам якнайкраще скласти іспити!